Ca multe idei geniale, fenomenul Tetris s-a născut fără intenție. Alexei Pajitnov era un inginer software la Academia Sovietică de Știință din Moscova, însărcinat cu testarea unui nou tip de computer – Electronika 60. Pentru a face asta, Pajitnov a scris un joc simplu bazat pe un puzzle din copilărie. Jocul urma să evalueze capacitatea de procesare a computerului și să fie distractiv.
în 1984, inginerul rus nici nu se gândea că jocul său va deveni unul dintre cele mai faimoase și de succes jocuri din istorie.
Tetris este un joc de tip puzzle care folosește forme denumite „tetrominoes”. Ele coboară și jucătorul trebuie să le așeze astfel încât să formeze linii. Pajitnov s-a inspirat din pentomino, care conține 12 forme, fiecare formată din cinci pătrate. Pentru a simplifica lucrurile, inginerul rus a folosit doar forme care pot fi create din patru pătrate, rezultând șapte forme.
A denumit jocul Tetris, combinând numeralul grec „tetra” (patru) cu tenis, sportul său favorit.
Însăși creatorul jocului s-a trezit fascinat de ceea ce a obținut. „Nu mă puteam opri, pentru că asamblarea formelor crează dependență”, a declarat Pajitnov pentru CNN.
Crearea unui joc video în Uniunea Sovietică în timpul Războiului Rece era foarte greu de realizat, însă Tetris a reușit să treacă de la stadiul de program de testare al cel de fenomen mondial.
Tetris a devenit rapid popular printre programatorii care aveau acces la un computer Electronika 60. Pentru că i s-a cerut să producă și o versiune a jocului Tetris pentru IBM, Pajitnov i-a dat această sarcină lui Vadim Gerasimov, un elev care lucra pe timpul verii în biroul său. Jocul s-a răspândit mai puternic ulterior. „Oricine avea un computer în Uniunea Sovietică avea Tetris pe el”, povestește Pajitnov.
Inginerul rus nu câștiga nimic de pe urma jocului și nici nu intenționase să facă asta. Ideea aparținea statului și vânzarea produselor software era un concep necunoscut pentru el.
În 1986, Pajitnov a fost contactat de o companie din Londra, care voia să obțină dreptul de a vinde Tetris în Occident. Pentru că au apărut probleme în privința drepturilor, abia după doi ani jocul Tetris a fost lansat pentru PC în Marea Britanie și SUA.
Henk Rogers, un producător olandez de jocuri care locuia în Japonia, a fost primul care a realizat că Tetris era perfect pentru Game Boy.
„Am făcut o înțelegere cu Minoru Arakawa, fondatorul Nintendo SUA, ca să includă Tetris pe fiecare Game Boy. El a spus: De ce să vreau Tetris? Am Mario”, povestește Rogers. Acesta spune și cum l-a convins: „I-am spus: Dacă vrei să își cumpere copiii consola, include Mario. Dacă vrei să o cumpere toată lumea, ar trebui să incluzi Tetris”.
A urmat lansarea pe consola Game Boy de la Nintendo. Versiunea de consolă Tetris s-a vândut în peste 35 de milioane de exemplare și a transformat Game Boy într-un succes. Era considerată de mulți, printre care și Pajitnov, cea mai bună versiune de Tetris.
Pajitnov a părăsit Moscova în 1991 și s-a stabilit la Seattle, cu ajutorul lui Henk Rogers.
În 1996, Pajitnov și Rogers au fondat Compania Tetris, care se ocupa de licența jocului și a variantelor ulterioare, iar în prezent dețin toate drepturile asupra jocului Tetris.
Până în ziua de azi, Tetris a fost introdus în peste 65 de platforme de joc, fiind descărcat pe dispozitive mobile de peste 500 de milioane de ori.